• ΑΡΧΙΚΗ
  • ΗΠΕΙΡΟΣ
    • ΑΡΤΑ
    • ΠΡΕΒΕΖΑ
  • 7 ΜΕΡΕΣ ΣΤΗΛΕΣ
    • BLOG 7
    • 7 ZONE
    • 7 ΜΕΡΕΣ ΣΤΗΛΗ
    • ΤΙΚΤΑΚ
    • ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ
    • FREDDO ESPRESSO
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
    • ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ
    • ΕΝ ΔΗΜΩ
    • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
    • ΤΟ ΚΕΝΤΡΙ
  • CITY GUIDE
    • ΓΕΥΣΗ
    • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
    • AGENDA
    • LIFE STYLE
  • SPORTSFM
  • TRAVEL
  • ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ
    • LIVE RADIO
    • SPORTS FM
  • ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ
  • ΕΤΑΙΡΙΚΟ ΠΡΟΦΙΛ
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΗΠΕΙΡΟΣ
    • ΑΡΤΑ
    • ΠΡΕΒΕΖΑ
  • 7 ΜΕΡΕΣ ΣΤΗΛΕΣ
    • BLOG 7
    • 7 ZONE
    • 7 ΜΕΡΕΣ ΣΤΗΛΗ
    • ΤΙΚΤΑΚ
    • ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ
    • FREDDO ESPRESSO
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
    • ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ
    • ΕΝ ΔΗΜΩ
    • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
    • ΤΟ ΚΕΝΤΡΙ
  • CITY GUIDE
    • ΓΕΥΣΗ
    • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
    • AGENDA
    • LIFE STYLE
  • SPORTSFM
  • TRAVEL
  • ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ
    • LIVE RADIO
    • SPORTS FM
  • ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ
  • ΕΤΑΙΡΙΚΟ ΠΡΟΦΙΛ
No Result
View All Result

Σαν σήμερα το 2009, έφυγε από τη ζωή ο Γιάννης Μόραλης

Σαν σήμερα το 2009, έφυγε από τη ζωή ο Γιάννης Μόραλης, ένας μεγάλος ζωγράφος που με το έργο του σήκωσε στα χέρια του μέρος της τέχνης της γενιάς του ΄30 και όχι μόνο γιατί αυτός συνέχισε και δημιουργούσε ξεπερνώντας σχολές και όρια...

Σαν σήμερα το 2009, έφυγε από τη ζωή ο Γιάννης Μόραλης
Μοιραστείτε το

Σαν σήμερα, στις 20 Δεκεμβρίου 2009, έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 93 ετών ο ζωγράφος και σκηνογράφος Γιάννης Μόραλης.

Όπως γράφουν «ΤΑ ΝΕΑ» της 21ης Δεκεμβρίου 2009 και η Παρασκευή Κατημερτζή:

«O Γιάννης Μόραλης, ο τελευταίος ίσως των μεγάλων ζωγράφων, που πέθανε χτες στα 93 του, ήταν από τους επιφανέστερους εκπροσώπους της περίφημης γενιάς του ΄30, ένα κίνημα που αγκάλιασε όλες τις τέχνες και επιφορτίστηκε με τον στόχο να εκφράσει τα ελληνικά βιώματα με μια γλώσσα σύγχρονη.

«ΤΑ ΝΕΑ», 21.12.2009, Ιστορικό Αρχείο «ΤΟ ΒΗΜΑ» & «ΤΑ ΝΕΑ»

»Πέθανε χθες το απόγευμα στις 15.00 στο σπίτι του και μέχρι το τέλος ήταν χαμογελαστός και χαιρετούσε όσους βρίσκονταν κοντά του, μαρτυρούν άνθρωποι του περιβάλλοντός του. Δεν έχει περάσει ούτε μήνας δε, από την στιγμή που κατάλαβε πως κόνταιναν τα βήματά του. Και σε μια από τις τελευταίες του βόλτες στο Κολωνάκι πέρασε από την γκαλερί Ζουμπουλάκη με την οποία συνεργαζόταν εδώ και χρόνια. Χαιρέτησε τους συνεργάτες του και τους εκμυστηρεύτηκε το προαίσθημά του: ότι δεν θα ξανακατέβαινε τα σκαλιά της γκαλερί».

Μακέτα, Ερημιά, 1958, Ελληνικό Χορόδραμα

Για την ελληνικότητα των έργων του

«Δεν τους καταλαβαίνω αυτούς που μιλούν για την ελληνικότητα που υπάρχει στα έργα του Μόραλη» έλεγε. «Λες και ζωγράφιζα κατόπιν αποφάσεως. Αυτά είναι βιώματα. Αφού είμαι Έλληνας, γεννήθηκα και μεγάλωσα εδώ, μου αρέσει η ελληνική φύση, αυτομάτως ζωγραφίζω έτσι. Όχι κατόπιν αποφάσεως. Όλα αυτά συναιρούνται μέσα μου. Ζωγράφιζα όπως ζωγράφιζα, διότι αυτό ήταν το φυσικό».

 

Οι διακρίσεις

Ο Γιάννης Μόραλης υπήρξε από τις περιπτώσεις των ανθρώπων που οι διακρίσεις τις οποίες κατέκτησε, αποτυπώνουν το μέγεθός της αξίας τους.

Ταξιάρχης του Φοίνικος,1965

Χρυσό μετάλλιο στη διεθνή έκθεση χειροτεχνίας στο Μόναχο,1973

Αριστείο Τεχνών της Ακαδημίας Αθηνών, 1983

Ταξιάρχης της Τιμής,1999

«Υπήρξε ο νεώτερος καθηγητής που εκλέχθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών στα 31 του (παρέμεινε 33 χρόνια). Οι μαθητές του τον λάτρευαν και όταν αποχώρησε από τη σχολή, τους αποχαιρέτησε μ΄ ένα ποίημα του Σεφέρη που το κρατούσε στο τσεπάκι του σακακιού του μέχρι το τέλος. «Εδώ τελειώνουν τα έργα της θάλασσας, τα έργα της αγάπης»… Δεν έπαψε, ακούραστος ώς το τέλος, να βλέπει όλες τις εκθέσεις τους».

Γ. Μόραλης, Ερωτικό (1990). Λάδι σε μουσαμά, 200 εκ. x 200 εκ. Μακεδονικό Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης. 

Πώς δούλευε

«Αντίθετα με ό,τι θα περίμενε κανείς, ο Μόραλης, αν και καταξιωμένος, άργησε να πραγματοποιήσει την πρώτη ατομική έκθεση ζωγραφικής του, η οποία έγινε σε ηλικία 42 χρόνων, στην Αίθουσα Τέχνης «Αρμός» και τέσσερα χρόνια μετά στο Χίλτον, όπου παρουσίασε για πρώτη φορά τα κορυφαία «Επιτύμβια», που τον καθιέρωσαν ως κλασικό και μοντέρνο-μεγάλες γυναικείες μορφές σε αρχιτεκτονικό φόντο που θυμίζουν τα ανάγλυφα της αρχαίας τέχνης και κυρίαρχο ρόλο παίζει το χρώμα, η φόρμα, η κίνηση, η αφαίρεση.

»Έπειτα από εννέα χρόνια, το1972, επανέρχεται με ατομική έκθεση, τα “Επιθαλάμια”, στην γκαλερί “Ζουμπουλάκη”, που επί σχεδόν μισό αιώνα αποτέλεσε το μόνιμο καλλιτεχνικό σπίτι του. Αυτός ο κοινωνικός, εύθυμος, γαλαντόμος άρχοντας, όταν δούλευε στο σπίτιεργαστήριό του στην Αίγινα, κάνοντας αμέτρητα σχέδια, που τα έσχιζε μέχρι να φτάσει στον μέγιστο επιθυμητό βαθμό ακρίβειας, ισορροπίας, αφαίρεσης, δούλευε μόνος ακούγοντας Μπαχ και Γρηγοριανό Μέλος.

“Όταν ζωγραφίζω, όπως και όταν γράφω δύο σελίδες, κόβω, κόβω, πετώ τις φλυαρίες. Το περιττό αδυνατίζει το έργο. Η ένταση και η δύναμη είναι στην καθαρότητα”

«Η τελευταία πρόκληση για τον Γιάννη Μόραλη ήταν η γλυπτική. Μνημειακότητα και μετωπικότητα χαρακτηρίζουν άλλωστε το σύνολο του έργου του. Αφού πειραματίστηκε με τη μονοχρωμία, με μικρογλυπτά, αφού ανέπτυξε τον διάλογο με την αρχιτεκτονική σε ανάγλυφα και εσώγλυφα σε διάφορα υλικά, το 2004, ο ογδονταοκτάχρονος «έφηβος» τόλμησε τη μεταφορά των έργων του από την επίπεδη επιφάνεια του πίνακα σε αυθύπαρκτα γλυπτά, συνθέσεις μεγάλων διαστάσεων, κάτω από τους ενδεικτικούς τίτλους “Αίγινα”, “Συνάντηση”, “Ερωτικό”, πάνω σε φύλλα χονδρού σιδήρου, που κόπηκε με ακρίβεια χιλιοστού από λέιζερ».

Με τον Χρήστο Λαμπράκη

Είπε

«O καλλιτέχνης πρέπει να εκφράζεται μαζί με τις αμαρτίες του, μαζί με τις πληγές τις δικές του και του χώρου του. Όχι να αποστειρώνεται»

«Καλλιτέχνης είναι αυτός που δουλεύει με την καρδιά»

«Η ερμηνεία κάθε έργου είναι ερμηνεία του εαυτού μας. Όχι εκείνου που το δημιούργησε, αλλά εκείνου που το διαβάζει, το βλέπει ή το ακούει…».

«Καλλιτέχνης είναι αυτός που δουλεύει με την καρδιά, με το μυαλό και με το χέρι. Τεχνίτης είναι αυτός που δουλεύει με το μυαλό και το χέρι. Εργάτης είναι αυτός που δουλεύει με το χέρι».

«Η διδασκαλία είναι μια αμφίρροπη σχέση».

«Ένας Λατίνος φιλόσοφος έλεγε πως ο δάσκαλος μοιάζει με το ακόνι, δηλαδή το ακόνι κάνει το μαχαίρι να κόφτει δίχως κατ΄ ανάγκη το ίδιο να είναι κοφτερό. Έτσι ένιωθα στη σχολή».

Eίπαν

Οδυσσέας Ελύτης: «Μ΄ ένα ολιγοψήφιο αλβάβητο στα χέρια του, όπου τα στοιχεία που επανέρχονται περισσότερο είναι οι δύο αντίθετες καμπύλες, η ώχρα και το μαύρο, επέτυχε ο Μόραλης να μετατρέψει την ομιλία των πραγμάτων σε οπτικό φαινόμενο κατά τρόπο μοναδικό μέσα στη σύγχρονη ελληνική τέχνη».

Γιώργος Σεφέρης: «Όταν ο Μόραλης μου έδειξε τις ζωγραφιές του, κατάλαβα ότι μπορεί να μην υπάρχει διόλου αμάξι παρά μόνο δύο ελεύθερα άλογα, καλπάζοντας ανεξάρτητα σ΄ ένα πράσινο λιβάδι. Κατάλαβα πως προκαλούσε έναν διάλογο…»

Μάνος Χατζηδάκις: «Ο Μόραλης κατάφερε να συνθέσει ένα μαγικό εξάπτυχο, που περιείχε μέσα του χρωματική και γεωμετρική «ανάλυση» του πρωτοφανέρωτου εκείνο τον καιρό «ρεμπέτικου», επισημαίνοντας, προβάλλοντας το παραδοσιακό διαχρονικό στοιχείο του κι όχι την ηδονιστική ατμόσφαιρα που εξέπεμπαν και στην οποία άλλωστε ο ίδιος ήτανε ξένος κι αμήχανος».

Related Posts

Η Φιλαρμονική του «ΣΚΟΥΦΑ» Άρτας πάει Μέγαρο Μουσικής
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Η Φιλαρμονική του «ΣΚΟΥΦΑ» Άρτας πάει Μέγαρο Μουσικής

18 Μαΐου 2022
Το Μουσικό Σχολείο Άρτας στο φεστιβάλ Μουσικών Σχολείων της Καβάλας – Φωτογραφίες
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Το Μουσικό Σχολείο Άρτας στο φεστιβάλ Μουσικών Σχολείων της Καβάλας – Φωτογραφίες

17 Μαΐου 2022
Γιάννης Σιδεράκης- Η βιβλιοθήκη της Καλεντίνης και η μεγάλη έκπληξη
ΟΙ ΑΡΤΙΝΟΙ

Γιάννης Σιδεράκης- Η βιβλιοθήκη της Καλεντίνης και η μεγάλη έκπληξη

17 Μαΐου 2022
“Παίζουμε του δολοφόνους” – H νέα παράσταση της Θεατρικής Ομάδας, Ένωσης Αστυνομικών Υπαλλήλων Άρτας (βίντεο)
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

“Παίζουμε του δολοφόνους” – H νέα παράσταση της Θεατρικής Ομάδας, Ένωσης Αστυνομικών Υπαλλήλων Άρτας (βίντεο)

15 Μαΐου 2022
Εντυπωσιακές εικόνες  από  τα έργα βραχοπροστασίας στο αρχαίο θέατρο της Κασσώπης
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Εντυπωσιακές εικόνες από τα έργα βραχοπροστασίας στο αρχαίο θέατρο της Κασσώπης

12 Μαΐου 2022

Μοιραστείτε το

ΤΟ ΚΕΝΤΡΙ

Νέα Στήλη που …κεντρίζει το ενδιαφέρον – Αχ ΤΖΕΝΗ, ΤΖΕΝΗ

Αιρετός “ψάχνεται” για Δήμαρχος Άρτας -Η απάντηση Στύλιου και ο μπασκετικός Τσιρογιάννης

18 Μαΐου 2022

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Ο Ισπανός Λάιοζ θα διευθύνει τον τελικό του Κυπέλλου Ελλάδος ανάμεσα στον Παναθηναϊκό και τον ΠΑΟΚ

Ο Ισπανός Λάιοζ θα διευθύνει τον τελικό του Κυπέλλου Ελλάδος ανάμεσα στον Παναθηναϊκό και τον ΠΑΟΚ

18 Μαΐου 2022
Super League 2: Την Τρίτη 3 Μαΐου η κλήρωση για τα μπαράζ ανόδου ανάμεσα σε Λεβαδειακό και Ν.Π.Σ. Βέροιας

Γ’ Εθνική Μπαράζ Ανόδου για Super League 2: Τα αποτελέσματα της 2ης αγωνιστικής η βαθμολογία και η επόμενη 3η αγωνιστική

18 Μαΐου 2022
ΕΠΣ Άρτας Κ12: Τα αποτελέσματα της 4ης αγωνιστικής , η βαθμολογία και η επόμενη αγωνιστική

ΕΠΣ Άρτας Κ12: Τα αποτελέσματα της 5ης αγωνιστικής , η βαθμολογία και η επόμενη 6η αγωνιστική

18 Μαΐου 2022
H σύνδεση της Ιόνιας Οδού με την Πρέβεζα θα αργήσει- Τι γίνεται με Άκτιο- Αμβρακία και Βόνιτσα- Λευκάδα.

H σύνδεση της Ιόνιας Οδού με την Πρέβεζα θα αργήσει- Τι γίνεται με Άκτιο- Αμβρακία και Βόνιτσα- Λευκάδα.

18 Μαΐου 2022
Τσίπρας στη ΔΕΘ: “Είμαι έτοιμος για εκλογές, ας τις κάνει ο Μητσοτάκης”

Η νέα Κεντρική Επιτροπή του ΣΥΡΙΖΑ

18 Μαΐου 2022
Τσίπρας από Άρτα: Από τις 1.000 κάλπες την Κυριακή οι πολίτες να στείλουν συστημένο τον λογαριασμό στον Μητσοτάκη

Τα δέκα πρόσωπα που εκλέγονται από την Ήπειρο στην Κεντρική Επιτροπή του ΣΥΡΙΖΑ

18 Μαΐου 2022

Δημοφιλή Άρθρα

ΕΝΦΙΑ 2021: Ξεκινά σήμερα, ποιοι θα πληρώσουν μειωμένο και ποιοι αυξημένο Φόρο
δημοφιλή

ΕΝΦΙΑ 2022: Τα 8 SOS που πρέπει να ξέρετε πριν πληρώσετε τον φόρο

17 Μαΐου 2022
Αιτωλοακαρνανία: Γαλάζιος καρχαρίας… έκανε την εμφάνισή του (βίντεο)
δημοφιλή

Αιτωλοακαρνανία: Γαλάζιος καρχαρίας… έκανε την εμφάνισή του (βίντεο)

16 Μαΐου 2022
Επιδότηση συσκευών έως 50% – Ποιοι θα επιλεγούν πρώτοι – Η βασική προϋπόθεση
δημοφιλή

Επιδότηση συσκευών έως 50% – Ποιοι θα επιλεγούν πρώτοι – Η βασική προϋπόθεση

15 Μαΐου 2022
Aυξημένοι λογαριασμοί ρεύματος: Πονοκέφαλος για νοικοκυριά και επιχειρήσεις η Ρήτρα Αναπροσαρμογής
δημοφιλή

Ρεύμα: Βήμα – βήμα η διαδικασία για την επιστροφή έως 600 ευρώ

14 Μαΐου 2022

Next Post
Άλκης Παπαχρηστάκης -Παιδεία, ολοταχώς πίσω

Γράφει ο Άλκης Παπαχρηστάκης - ΠΑΣΟΚ - ΚΙΝΗΜΑ ΑΛΛΑΓΗΣ : Ελπίδα, Όραμα, Υπευθυνότητα

  • αρχική
  • ΗΠΕΙΡΟΣ
  • ΑΡΤΑ
  • ΠΡΕΒΕΖΑ
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • live radio
  • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
  • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Άρτα – Περιφερειακή Οδός, Τηλ. 26813 06897 | Πρέβεζα – Λ. Ειρήνης 32, Τηλ. 26823 03947 | email: media@7meres.gr

  • ΗΠΕΙΡΟΣ
    • ΑΡΤΑ
    • ΠΡΕΒΕΖΑ
  • 7 ΜΕΡΕΣ ΣΤΗΛΕΣ
    • 7 ΜΕΡΕΣ ΣΤΗΛΗ
    • ΜΟΥ ΑΡΕΣΕΙ ΔΕΝ ΜΟΥ ΑΡΕΣΕΙ
    • LAST PAGE
    • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
    • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
  • CITY GUIDE
    • ΓΕΥΣΗ
    • ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
    • AGENDA
    • LIFE STYLE
  • SPORT24EPIRUS
  • ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ
  • TRAVEL
  • BLOG 7
  • ISSUES
  • ΕΤΑΙΡΙΚΟ ΠΡΟΦΙΛ

© 7Μέρες 2019